Op naar Talca! - Reisverslag uit Talca, Chili van nienke14 - WaarBenJij.nu Op naar Talca! - Reisverslag uit Talca, Chili van nienke14 - WaarBenJij.nu

Op naar Talca!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg

11 Augustus 2008 | Chili, Talca

Hoi allemaal,

Even een kleine up-date vanuit Talca, Chili want alles is nu heel anders dan in Santiago. Maar voordat jullie kunnen genieten van het verhaal, eerst…..

Jaaaaaaa foto´s!!!!!! Ik heb een selectie gemaakt en jullie ze bewonderen via
www.picasaweb.google.com/14nienke14

Ten tweede
Adres:

Nienke Speet
21 ½ NORTE A con 8 ORIENTE 3264
TALCA, REGIÓN DE MAULE
CHILE

Ten derde willen jullie denk ik graag weten hoe het me me oog is. Ik ben vrijdag voor het laatst naar de dokter gegaan en hij zei dat ik niet meer terug hoef te komen! Whoehoe! Hij was erg tevreden met het resultaat. Het is nog wel een beetje rood maar het is bijna helemaal weg.

Na 7 dokterbezoeken, 4 weken 5 verschillende druppels gebruikt te hebben verhaal kunnen we dit hoofdstuk ook weer afsluiten. Pffff

Maar goed.. hoe gaat het verder hier in Chili…
Twee weken geleden ben ik vertrokken uit Santiago Met iets meer bagage dan gepland ging ik eerst met de bus naar de metro en met de metro naar het busstation. De metropoortjes zijn niet echt heel koffervriendelijk. Ik zag het gevaar al aankomen en liet iedereen voorgaan. Zuid-Amerika of niet, in Santiago hebben ze toch wel degelijk haast. Nah heel wat gedoe was ik de poortjes door en zocht ik mijn bus naar Talca.

3,5 uur later kwam ik in Talca aan en stond Victoria (huisbaas) op me te wachten. We redden naar mijn nieuwe huis toe. Het huis is zowat tegenover de universiteit (la U) maar wel buiten het centrum. Er is dus vrij weinig (eigenlijk helemaal niets). Het huis zelf is goed. Ik woon samen met nog 3 meisjes. Gelukkig geen buitenlanders naar Chilenen! Whoehoe! Nu moet ik wel Spaans spreken en kom ik niet in de verleiding om toch engels te spreken. Zij slapen allemaal boven en ik heb een kamer beneden en een eigen badkamer. Maar die eigen badkamer vind ik een beetje onzin dus die mogen zij ook gewoon gebruiken.

Maar Javiera, Maka y Maka waren er nog niet toen ik aankwam want het was nog wintervakantie hier. (nadruk op winter want het is nog niet echt heel warm hier) Dus ik was alleen thuis nog minstens 4 dagen.

De volgende dag ging ik me registeren bij de vreemdelingen politie en civiele dienst, altijd spannend. Gelukkig ging Victoria met me mee.
Het ging zo:

Beetje chagarijninge vrouw: nombre?

Nienke: Nienke Speet

Beetje chagarijninge vrouw: WAT??

Nienke: Nienke Speet, sorry ik kom uit een ander land.

Beetje chagarijninge vrouw: HUH?
Waar is je derde naam?

Nienke : die heb ik niet

Chagarijninge vrouw: maar wat is dan je achternaam?

Nienke : Speet, Nienke Speet !

Chagarijninge vrouw: waar kom je vandaan?

Nienke: Holland

3min later…

Nienke: misschien staat het onder Paies Bajos…(Nederland)

Chagarijninge vrouw: hmpfff

Erg chagarijninge vrouw: wil je donor zijn? (heel duidelijk hoofdschuddend)

Nienke: ja hoor, waarom ook niet

Erg chagarijninge vrouw WAT?? Zeker??? Mompel de mompel

Nienke: ja hoor, ik weet het zeker.

Super chagarijninge vrouw: tijd voor de foto

Nienke: mag ik in dit land wel lachen?

Super chagarijninge vrouw: WAT?

Nienke: laat maar

Super chagarijninge vrouw WAT IS ER MET JE OOG????? (schrijft op dat me rechteroog ontstoken is)

Nienke: euhh mevrouw.. het is mijn linker oog maar rechts op uw scherm

Super chagarijnige vrouw: WAT?

Nienke: pffff

Daarna werd ik ondergesmeerd met inkt om vingerafdrukken te laten maken. Niet alleen de toppen van me vingers.. nee gewoon me hele hand zowat. Over een paar dagen mag ik mijn ID kaart ophalen en heb ik een Chileens sofie-nummer en alles. Pfff wat een gedoe!

De rest van de dagen heb ik niet zoveel gedaan. Het was wachten totdat de lessen zouden beginnen. In het weekend ben ik Claire(aus) gaan opzoeken in Santiago. Ondertussen is het een week later en is het schoolleven weer van start gegaan.

Toen Javiera, Maka en Maka thuis kwamen was het nog een beetje spannend. In het begin zag ik ze niet eens. Ik hoorde alleen de tv. Ik had al gehoord en gelezen dat je moeilijk binnenkomt bij een Chileens gezelschap. Na een kop thee en 15min later dacht ik.. als zij niet naar mij toekomen, ga ik maar naar hun toe. Gevolg… 2 uur lang zaten we met ze alle verschikkelijke soaps te kijken. Ondertussen zijn we goede vriendinnen. We zijn al uitgeweest en maken grapjes met elkaar.

Vorige week woensdag was het tijd om naar school te gaan! De uni is echt heel erg mooi en groot. Het is net een park. Overal gebouwen en groen, net als in de films.

Ik heb nog geen echt rooster omdat ik me vakken nog moet kiezen. Ik volg deze week dus veel lessen en daarna kies ik welke vakken ik wil volgen. Ik begon met effective communicatie. Ik wist niet precies welk lokaal dus ik vroeg het maar aan iemand. Samen met Pilar wachtte we op onze docent maar we wisten niet echt waar. Heel effectief deze communicatie!

De les was leuk, beetje kinderachtig want we moesten doorelkaar lopen en dan moesten we steeds groepen vormen. Bijvoorbeeld, wie houdt er van salsa en wie niet. Gelukkig stond ik maar 4x zonder groep omdat ik het niet verstond :S

Het tweede vak was verschikkelijk. Ik snap het nog steeds niet waar het nou over ging. Kennisoverdracht of zoiets. Denk dat dit vak een kandidaat is voor de afvalrace.

Tot nu toe was algemeene economie het ergste. Ik moet 3 boeken, ongeveer allemaal 750blz (in het Spaans) leren.. fijn! Gelukkig staat alle info van afgelopen semester nog in me rekenmachine.

Ik heb tot best laat les, tot 20uur (soms tot 21uur) Daarna eten we en kijken we met soaps. Dat soap gebeuren is echt belangrijk. Er wordt niet gesproken, alleen in tijdens de reclame. Ik lig echt steeds in een deuk want het is echt zoooo slecht allemaal maar zij nemen het heel serrieus.

Ik heb vandaag pas om 16.00 les. Een goede tijd om de week te beginnen.Ik ben erg blij dat school begonnen is want nu heb ik iets te doen en leer ik echt mensen kennen, dat is tenslotte waarvoor ik ben gekomen.

Nou het was weer een heel verhaal en ik zou nog meer kunnen vertellen maar ik vind het al knap als je tot het einde hebt gelezen. Vergeet de foto´s niet!!!

Groetjes uit Talca,
Nienke

PS Alex, success met afrijden!!!!


  • 11 Augustus 2008 - 18:39

    Martje:

    Hey Nien!
    Leuk om weer verhalen te lezen! Als je weer terug bent vind je het spaanse filmpje van paar maanden terug waarschijnlijk echt een giller qua niveau!!! Gelukkig dat het allemaal weer goed is met je oog! Veel plezier! Zoen!

  • 11 Augustus 2008 - 19:44

    Laura Van Driel:

    hej nien!
    Goed te horen dat het goed gaat met je en met je oog:D Wat een verhalen heb je ook altijd weer hea:P mooi dat je het naar je zin hebt en veel succes met je vakken in het spaans, wat een ramp lijkt me dat zeg;) liefs!

  • 11 Augustus 2008 - 20:43

    Anneke:

    Hoi Nienke!
    Ik had laatst nog aan je gedacht; 't was alweer een poosje geleden dat je wat had laten horen.
    Maar als ik je verhaal zo lees is dat ook niet zo raar: je hebt weinig tijd voor schrijverijen. Tjonge, wat heb je een druk leven.
    Gelukkig is het met je oog goed gekomen!
    Ik heb je foto's net gezien: erg leuk!
    Doehoeg!

  • 12 Augustus 2008 - 07:24

    Linda:

    Hola Chica!!!
    Como estas nena, vas bien? Ojo recuperado?? Hihihi... Soaps, heerlijk. Is er ook ATWT of alleen van die echte hele foute soaps, waar het niet helemaal lekker tegelijk loopt, haha!! La U, heb je ook een mega brugpieper rugzak dan? Je verhalen zijn geweldig! Sigue sigue!!! Hihi, groetjes vanaf het Rokin.

  • 12 Augustus 2008 - 09:37

    Danielle (casa):

    Heey Meis sorry dat ik zo laat pas reageer:) Schaam schaam:) Wat een verhalen zeg je vermaakt je wel goed toch? Hoop idd dat je geen last meer hebt van je oog:S
    Hier in NL gebeurt geen drol haha alles is een beetje hetzelfde dus ben zelf maar 2 keer op vakantie geweest naar bulgarije:) Niet zo spannend als jou reis maar ook erg leuk...
    Nou doe rustig aan en laat die hartjes van die chilenen maar op hol slaan;)
    Kus Danielle je voetbal kijk maatje:D

  • 12 Augustus 2008 - 12:37

    Mirjam:

    Hoi hoi,
    Fijn dat het weer goed gaat met je oog, was toch wel even spannend.
    Hopelijk gaat het snel wat beter op school, anders worden het wel erg lange lessen.
    Ik zit nu achter de computer in de Arena want ik ben sinds kort ook Gids (we zoeken nog mensen, intresse ;) )
    Heel veel succes en plezier nog en tot het volgende verhaal
    (mooie foto's by the way)
    Bye x

  • 13 Augustus 2008 - 09:14

    Eef:

    hey nien!
    GELEZEN!! (tsja, dat moest ik er toch bij zetten van je;) )

    maar super dat je oog weer in orde is, want anders had je nu ook niet naar die hele goede soaps kunnen kijken!!!

    liefs eef

  • 14 Augustus 2008 - 02:44

    Laura:

    Heey Nienke,

    Ik ben op het moment aan het reizen door Nicaragua, Costa Rica en Panama, dus continu op weg naar nieuwe plekkjes. Weinig tijd om continu achter de computer te zitten. Ik volg je berichtjes met veeel plezier! Ik liep alleen een beetje achter, dus ben een beetje te laat om je succes te wensen voor je operatie. Ben blij om te horen dat alles goed is gegaan. Ik wens je veel susses op school vooral met BEE:)) Maar geniet idd vooral van alle leuke dingen die je daar meemaakt en de leuke mensen die zult ontmoeten!
    Dikke zoen

  • 16 Augustus 2008 - 13:11

    Trudy:

    hoi Nienke leuk weer wat van je te horen(lezen). Ook wij zijn blij dat het goed is gegaan met je oog. Gelukkig kun je het wel goed vinden met je huisgenootjes. Hier gaan we richting het einde van de vacantie Hans en ik hebben nog een week samen met Lisa en Casper vrij en dan begint school hier ook weer.Italie was heerlijk vertoeven en we zijn nog een dag naar Rome geweest en met de toeristenbus rond gereden toch leuk om een indruk te krijgen voor Lisa en Casper. Heerlijk weer gehad en veel ijs gegeten. Groetjes weer vanuit Bavel en succes op de U. trudy

  • 17 Augustus 2008 - 18:48

    Marlies Speet:

    Hoi Nienke ,wat een avontuur daar in America del sur.Maar het is gelukkig allemaal weer goed afgelopen.Wij zijn ook weer terug van 3 weken bella Italia.Het was heerlijk prima weer en die ijsjes daar!
    Stefan is nu naar Biarritz leren golfsurfen.En 26/8 gaat hier alles weer naar school.Ik moet ook weer aan het werk naar Dubai lekker 42 graden!!! Oma hebben we vandaag gedag gezegd,zij gaat een weekje met de damesclub naar Thuringen in Duitsland.Je bent weer op de hoogte van het reilen en zeilen in Breda.Heel veel groeten,Marlies en allemaal.

  • 18 Augustus 2008 - 11:37

    Papa:

    hoi Nien,

    Gisteren terug uit frankrijk en vandaag weer aan de slag. Prachtig verhaal over die chagrijnige dame. Blij te horen dat met je oog alles oké is. Ga nu de foto's bekijken.

  • 19 Augustus 2008 - 14:24

    Annette:

    Jeeeeeeeee, plaatjes!! Reina de Holanda... YEAH! Super leuk om een beeld bij je verhalen te krijgen. Hoe krijg je het voor elkaar met je oog... Nee laat maar, niemand zal het je na willen doen. Hoop dat je er inmiddels helemaal geen last meer van hebt. Welke vakken zijn het geworden??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Talca

Chili en Argentinie

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2009

De laatste uit Chili!

20 Januari 2009

1435km van de dichtbijzijde McDonalds vandaan

18 December 2008

Mí Talca

06 November 2008

Van 0 tot 4500meter hoog en van -10 tot 40C

26 September 2008

18 september in Chili

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 61899

Voorgaande reizen:

22 Juli 2011 - 02 Oktober 2011

Van Tokyo naar Dehli in 10 weken

13 Juli 2009 - 16 Juni 2010

C-H-I-L-E

01 Januari 2007 - 31 December 2009

New York 2007-2009

10 Juni 2009 - 14 Juni 2009

Riga

06 April 2009 - 10 April 2009

Munchen

02 Juli 2008 - 07 Februari 2009

Chili en Argentinie

01 November 2006 - 05 Mei 2007

Mexico

24 Oktober 2006 - 31 Oktober 2006

ROMA

01 Juni 2006 - 30 Augustus 2006

Kroatie

Landen bezocht: