18 september in Chili - Reisverslag uit Talca, Chili van nienke14 - WaarBenJij.nu 18 september in Chili - Reisverslag uit Talca, Chili van nienke14 - WaarBenJij.nu

18 september in Chili

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg

26 September 2008 | Chili, Talca


Bijna 200 jaar geleden besloten een paar mensen dat het wel genoeg was geweest met de Spaanse bezetting. Een nieuw land was geboren.... CHILI. 18 september is de verjaardag van Chili en is zonder einige twijfel het feest van het jaar. Weken van de voren wordt alles verkleed in de nationale kleuren rood, wit en blauw. Men viert deze dag meestal met familie. Er zijn drie dingen erg belangrijk op deze dag:

1. Voedsel
Er is altijd wel een excus in Chili om een ¨asado¨ te houden. Een asado is een bbq. Er worden kilos vlees gekocht (rund of varkersvlees) en dat wordt heerlijk gebraden. Het lijkt wel of iedereen weet hoe het moet want ik ben nog geen slechte kok tegen gekomen.

Naast het vlees zijn er veel empanadas. Ik heb het volgens mij al eerder genoemd maar het zijn een soort broodjes met in het midden een vulling van meestal een mengelsmoes van gehakt, ui, plakje ei en één olijf.

2. Drank
Speciaal voor de 18e maken Chilenen chicha. Dit is erg gevaarlijk... het lijkt op wijn maar veel zoeter. Het is gemaakt van druiven maar op een of andere manier is het heel erg strek. Ook worden er vele liters poncha gedronken. Dat is witte wijn gemengd met kleine stukjes fruit, meestal perzik.

3. Dans
De nationale dans in Chili is de cueca. Het wordt in een paar gedanst. De man (huaso) en de vrouw hebben in hun rechter hand een zakdoek en proberen elkaar te verleiden. De dans bestaat uit drie delen en is niet heel lastig te leren. (zie fotos)
www.picasaweb.google.com/14nienke14

Javiera (me huisgenootje) had me uitgenodigd om de 18e bij haar te vieren, echt super lief van haar. Zij zelf komt niet uit Talca maar uit Chillan. Haar familie heeft een zomerhuis aan het strand ongeveer 500km van Talca.

Het dorpje waar we de 18e zouden vieren is echt heel erg klein en gelegen aan het strand. De rit ernaar toe was spectaculair. Langs de bergen van de Andes, door de wijngaarden, door kleine dorpen waar men te paard naar de supermarkt gaat. Ik lieg niet.. er waren paarden vastgebonden aan palen bij de plaatstelijke Albert Heijn. En bij het stoplicht sta je samen met 4 paarden te wachten op het groene licht hahaha.

Het dorpje Cobquecura was prachtig, iedereen kenden elkaar en het strand was geweldig. De vijf dagen dat we er waren hebben we voornamelijk doorgebracht met de drie bovenstaande punten (zie foto´s).
www.picasaweb.google.com/14nienke14

Omdat Javie er al van kinds af aan komt wist ze alle mooie standen aan te wijzen. Op een van de stranden staat De Stene Kerk. Het is een ernome rots maar er zitten spleten in en in het midden is er een grote holle ruimte die wordt gebruikt voor kerkdiensten. Dit kan echter alleen in de zomer want in de winter stroomt het zeewater naar binnen. Je kan ook de kerk beklimmen en dan heb je een geweldig uitzicht (zie fotos).

De vijf dagen gingen helaas heel snel voorbij. En we moesten weer terug naar Talca. Ik ben heel erg blij dat ik de kans had om even Talca te verlaten want in ben natuurlijk ook in Chili om te land te leren kennen.

Het schoolleven gaat boven verwachting heel goed. Ik heb al 7 toetsen gehad en allemaal gehaald, snap er niks van. Van sommige toetsen begrijp ik niet eens wat de vraag is en schrijf ik maar een lang verhaal hahaha. Maar blijkbaar werkt het. Over twee weken is het tentamen week dus we moeten aan de bak.

Voetbal gaat ook heel erg goed. We trainen 3 tot 4 keer per week. Gisteren hadden we onze eerste wedstrijd. Het was een vriendschappelijke wedstrijd tegen een andere school. We hadden maar 10 mensen (sommige problemen zijn wereldwijd). Ik werd als laatstevrouw neergezet :s maar met mijn nummer 14! Ik was de toeristische attractie voor de tegenstander.. ik ben sowieso al 1 kop groter dan iedereen en heb veel meer kracht dus ik viel nog al op... Snel kreeg ik de bijnaam La Rusa (Russin) heel fijn. Maar we hebben ze afgemaakt en ik heb zelfs nog gescoord ook. Dus wie het laatst lacht...

De tijd gaat heel erg snel voorbij. Ik kan niet geloven dat het alweer bijna oktober is. Ik ben aan het rondkijken voor stages hier. Er is een wijngaard die iemand zoekt. Maar ik moet sowieso nog bedenken om het wel de beste beslissing is om hier te blijven. En nog veel belangrijker moet de HES het goedvinden want eigenlijk moet ik eerst nog een semester naar school en dan pas stagelopen. Wordt vervolgd....

Hopelijk gaat het allemaal goed in NL. Zijn er al peppernoten in de winkels? Hier is de lente begonnen. Het is heerlijk weer.. rond 20C en blauwe lucht. Ik begin al een kleurtje te krijgen....

Groetjes uit Chili,
Nienke

www.picasaweb.google.com/14nienke14


  • 26 September 2008 - 22:26

    Mama:

    Hoezoe de Russin? (Of is dat een domme vraag? Kan iemand het me uitleggen?)Ja, er zijn al pepernoten maar nog geen chocoladeletters.De bomen beginnen te kleuren. Als mijn wekker gaat 's morgens schemert het nog.

  • 26 September 2008 - 22:32

    Mama Alweer:

    P.S. Mooie foto's!

  • 27 September 2008 - 09:24

    Marlies:

    Hoi Nienke,leuk om weer eens wat te horen.Mijn Chili reizen komen ook weer terug in de herinnering.Theo en ik zijn eens op een ranch geweest waar we ook zo moesten dansen met die witte zakdoekjes.Echte Rusinnen hebben ze zeker nog nooit gezien want die hebben van dat foute blonde haar en rode lippen.Of zie jij er inmiddels ook zo uit? Wij hebben inmiddels een prachtig najaar met pepernoten. Groetjes van ons allen,Marlies.

  • 27 September 2008 - 10:19

    Judith:

    Hoi nien,
    Wat een avonturen maak jij allemaal mee, erg leuk om je verhalen te lezen..
    Zelf ga ik over 10 dagen naar nieuw zeeland en australie, spannend... Heb er echt onwijs veel zin in!!!
    Jij nog heel veel plezier en succes met school!!!
    Groetjes judith

  • 27 September 2008 - 10:40

    Papa:

    ben een beetje jaloers. Hoe zo stage lopen op een wijngaard? Zeven toetsen en allemaal gehaald en dat in het spaan. Hier is het ook prachtig weer. Ga nu een stukje varen op de amstel.

  • 27 September 2008 - 11:42

    Anneke:

    Hoi Nienke,
    Met een aantal chocoladepepernoten binnen handbereik, open ik mijn mail en ga naar jouw site (joepie, leuk!). Nou, we hebben al een paar zakken weggewerkt hoor hihihi. Het is hier sinds donderdag heerlijk weer; lekker nazomeren dus.
    Doeg.

  • 27 September 2008 - 15:48

    Marjolein:

    Zo, klinkt lekker hoor!! Ik heb trouwens van een meisje gehoord die exchange en stage achter elkaar heeft gelopen in Madrid. Nou nog heel veel pelzier!!
    groeten Marjolein

  • 28 September 2008 - 07:30

    Merel:

    Het klinkt zo leuk allemaal!!! Hoelang blijf je daar eigenlijk nog?

  • 28 September 2008 - 14:00

    Eef:

    hey nien, wat maak jij allemaal mee zeg! echt leuk! maar als laatste vrouw scoren, dat doe je goed hoor!
    x eef

  • 29 September 2008 - 08:48

    Aaf En Linda:

    HE Nienos!
    Chica, we liggen in een deuk om je verhaal! La Rusa (vaya vaya), we zien je al helemaal gaan: beuken die hap! Pepernoten jaja, tis alweer bijna (?) zover he? Hier alles ok! Ik ben met Aaf op de PP, en hier is de herfst begonnen. Tis grauw, donker en regenachtig. Bueno, amuseer je en hou ons op de hoogte. Je krijgt binnekort een mailtje van Aafie. Chica, de groetjes, en sigue sigue!!!

  • 05 Oktober 2008 - 13:01

    Annette:

    Hee lekker dan collega's... beetje illegale sites bekijken en mailen onder werktijd... Tssss. Het is dat het naar Nienke is! Haai Nienke! We worden mooi een beetje cultureel bijgeschoold zo. Heel goed!! Zo te lezen vermaak je je nog prima. En je lult ons er allemaal uit in het spaans inmiddels verwacht ik. Hartstikke bien. Doe maar veel leuke dingen, dan vermaken wij ons hier ook nog een beetje dankzij jou verhalen!
    :-D Groetje!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Talca

Chili en Argentinie

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2009

De laatste uit Chili!

20 Januari 2009

1435km van de dichtbijzijde McDonalds vandaan

18 December 2008

Mí Talca

06 November 2008

Van 0 tot 4500meter hoog en van -10 tot 40C

26 September 2008

18 september in Chili

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 61895

Voorgaande reizen:

22 Juli 2011 - 02 Oktober 2011

Van Tokyo naar Dehli in 10 weken

13 Juli 2009 - 16 Juni 2010

C-H-I-L-E

01 Januari 2007 - 31 December 2009

New York 2007-2009

10 Juni 2009 - 14 Juni 2009

Riga

06 April 2009 - 10 April 2009

Munchen

02 Juli 2008 - 07 Februari 2009

Chili en Argentinie

01 November 2006 - 05 Mei 2007

Mexico

24 Oktober 2006 - 31 Oktober 2006

ROMA

01 Juni 2006 - 30 Augustus 2006

Kroatie

Landen bezocht: