Het leven in Talca - Reisverslag uit Talca, Chili van nienke14 - WaarBenJij.nu Het leven in Talca - Reisverslag uit Talca, Chili van nienke14 - WaarBenJij.nu

Het leven in Talca

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg

02 September 2008 | Chili, Talca

Hoi,

(foto´s www.picasaweb.google.com/14nienke14)

Het is alweer september, wat gaat het snel!! Ik heb het nog steeds heel erg naar me zin. Het schoolleven is in volle gang. Ik mag echt niet klagen over mijn rooster. Mijn lessen beginnen meestal rond 11-12uur….

Ik heb de volgende vakken:

- Macroeconomie (3 boeken ieder 750blz, heel fijn)
- Sociedad y Cultura de Chile
- Marketing
- Comunicacion efectiva
- Human Resouces
- Spaans
- Engels

Eigenlijk mag ik hier geen engels volgen want het niveau is te laag dus hebben ze maar besloten dat ik engels les moet geven hahaha. Ik heb elke week
8 klassen van een half uur en dan doen we spreekvaardigheid. Het is echt heel erg leuk want ik moet ze echt cijfers gegeven en ze noemen me juf enzo. (sommige zijn ouder dan ik, echt raar). Ze geven me niet echt instructies ofzo. Hier is het boek en kijk maar wat je doet. Hahaha. Maar het is heel erg leuk want ik leer veel mensen kennen en zoals jullie weten vind ik presenteren of voor een groep mensen staan heel erg leuk.

Ook speel ik voetbal voor de universiteit. Ze hebben een team en we spelen tegen andere uni´s in de regio. We trainen 3x in de week. Het is geen hoofdklasse team maar ze zijn zeker niet slecht. Ze zijn heel erg aardig allemaal.

Tussen de klassen door in het lunchtijd, erg belangrijk hier in Chili. Omdat ik zo dichtbij woon ga ik meestal naar huis om wat te eten… een hele maaltijd. Eerst loop ik naar het winkeltje op de hoek om wat vers brood en soms wat eieren, of advacados te kopen. Je kan ook lunche in het winkeltje. Voor €2,50 krijg je wat de pot schaft, met toetje erbij.

Maar meestal kook ik met Maka, Maca en Javie en kijken we soaps. Daarna gaan we weer terug naar school. ´s Avonds eten we niet zoveel meer, restje van de lunch of soms wat soep en brood. Maar soms ook weer een hele maaltijd. Het eten is zo lekker hier!!! Heel veel brood, aardappels, vlees hmmmmmm. Oh, ik moet jullie echt vertellen over ¨de completo¨ De completo is een grote hotdog in een broodje met tomaten, mayo en advacado ZOOO lekker en overal te koop.

Ook de empanadas (zie foto in aug) zijn heerlijk. Je maakt ze in de oven. Het is een soort broodje met kaas en/of, vlees, ui, olijf en ei. Gisteren heb ik ze zelf gemaakt samen met wat Chilenen, heerlijk!

Ondertussen heb ik ook veel buitenlandse mensen leren kennen. Karry (Engeland), Stefanie (Schotland) en Brianna (VS) geven ook Engels les dus daar ga ik veel mee om. Ook zijn er een hoop Duitsers. Er wonen er drie naast mij die zie ik redelijk vaak maar die houden wel van zeuren over dat het te koud is en dat het allemaal beter is in Duitsland en dan ze zo snel mogelijk naar huis willen, beetje HEEL erg irritant! Niet echt mijn type mensen dus. Maar er zijn ook positieve Duitsers hier. Nog geen Nederlander gezien :- )

Samen met Karry, Brianna en Stef ga ik kijken of ik wat reisplannen kunnen maken. Zij hebben november en december vrij, ik alleen de tweede helft van december. Misschien dat ik in nov. een weekje verdwijn van school om naar de woestijn in het nooden te gaan. In dec-jan wil ik graag naar het zuiden, naar Patagonié. En dan eind jan weer naar huis. Karry en Stef zijn al aan het proberen om me over te halen om het tweede semester hier te blijven om stage te lopen. Zonder te vragen kreeg ik vandaag een mail van me Spaanse docent uit NL waarin ze zei dat als ik langer in Chili wilde blijven dat ze me zou helpen zoeken naar een stage. Ik denk nog even na...

Het lijkt allemaal heel rustig in Chili maar Chili is het land van de Pisco. Pisco is de nationale drank en heeft een hoog percentage hahaha. Je kan het drinken met cola (piscola), of met sprite of pisco sour (met citroen, ijs en suiker) Het is echt heel erg lekker er wordt hier als melk gedronken. Donderdagavond is DE avond in Talca. Eerst drinken we wat thuis en als we nog kunnen gaan we naar Loft (één van de drie disco´s) maar soms blijven we ook gewoon thuis. Heb ik even mazzel dat mijn klas op vrijdag om 11uur haha

Ook op de andere dagen van de week is er altijd wel ergens een feestje. Omdat 90% van de bewoners van de wijk student is is het zoeken naar een huis met muziek.. daarna lopen we verder naar het volgende huis en zo gaat het maar door. (zie foto van de straat op.

Zoals je kunt lezen heb ik al aardig een ritme hier. Veel te doen en veel te zien. Toch gaat alles hier iets rustiger dan in NL, heerlijk is het. Ook in de lente in zicht, het is steeds warmer en de bomen krijgen kleur. Iedereen maakt zich op voor 18 september, dat is de onhanfhankelijks dag van Chili. Heel veel pisco, vlees en empanadas en de nationale dans de queca. Javiera heeft me uitgenodigd om het bij haar thuis te vieren, echt super lief van haar. Volgens mij gaan we het aan het strand vieren. Ik ga nu alvast vasten want het is een eetfeest.

Ik heb weer wat foto´s online gezet. Ik zal proberen wat meer foto´s van Talca te maken volgende keer. Tot snel!!!

www.picasaweb.google.com/14nienke14

Groetjes uit Chili,
Nienke

Ps. Sommige woorden zijn misschien een beetje raar maar dat komt omdat me word in het Spaans is en dan gaat het automatisch.

  • 03 September 2008 - 19:05

    Elisabeth:

    Hoi Nienke juf, het lijkt me wel wat om Engelse les van jou te hebben. Zie ik helemaal voor me. Zo te horen heb je het inderdaad helemaal naar je zin. Super hoor.

    Nou, hier in het Hollandse gaat het allemaal prima. Ingrid en ik gaan over zes weken verhuizen, naar een nieuwbouwwoning in Amsterdam. Straks kijken we helemaal van Bos en Lommer over de stad uit tot aan het Ij. Het wordt allemaal heel erg mooi. Moet er nog aan wennen om straks in zo'n strakke nieuwe woning te wonen.

    Ingrids maakt nog steeds de lekkerste chocola. Omdat steeds meer mensen dat doorkrijgen, heeft ze het ook steeds drukker. De rustige weken in de zomer kan ze onderhand wel vergeten.

    Ik zit nog steeds in het AMC waar ik de interne opleidingen voor leidinggevenden coordineer. Het is een drukke bedoening en ik heb soms wel vijf petten op een dag op. Soms sta ik zelf ervan te kijken wat er allemaal gebeurt.

    Groetjes, heb het goed, Elisabeth

  • 04 September 2008 - 11:02

    Mirjam :

    Hoi hoi,
    Een vriend van mij zit op dit moment in Ecuador en heeft het ook ontzettend naar z'n zin. Door al jullie verhalen wil ik nu ook wel die kant op.
    Heel veel plezier op 18 September en ik wacht de foto's af.
    Bye x

  • 05 September 2008 - 10:59

    Papa:

    hoi nienke,

    wat leuk dat je les geeft en hat ook nog leuk vindt. Het zit dus in de familie.

    groetjes en geniet ervan

  • 08 September 2008 - 07:40

    Marlies:

    Leuk weer wat van je te horen ( ik dacht al we horen niets meer van Nienke,je gaat het al missen die reisverhalen)Hier in Breda is alles prima,alleen hebben wij ook nooit zomer gehad en is het gewoon altijd herfst dat je mist niets.Ik kom zowaar net uit New York en daar was het lekker warm,en eindelijk is niet zo druk qua toeristen,je kan weer gewoon lopen langs het empire naar ons hotel en niet door mensen heen wurmen.Ons hele huis staat op zijn kop Theo is aan het verbouwen dat afgelopen vrijdag hebben we Sander zijn verjaardag niet echt geviert.Oma is wel geweest en de hartelijke groeten aan jou en van ons allemaal trouwens.Veel plezier en goed kijken naar de Chileense mannen (ik vond ze wel wat hebben!)
    Groetjes Theo,Stefan,Sander en Marlies.


  • 12 September 2008 - 12:28

    Els:

    Tof hoor, dat je het zo ontzettend naar je zin hebt.kan toch niet mooier:student en juf tegelijk!!en dan n aanbod om ook 2e semester te blijven, denk er maar serieus over na!!
    Hier is t echt shitweer,nog niks geen zomer gehad.denk dat we zo de winter ingaan en t (mooie)? najaar overslaan
    Nog veel plezier en tot horens! groetjes els en cees

  • 13 September 2008 - 08:58

    Anneke:

    Hoi Nienke,

    Tja, blijven of terug naar Nederland? Weet je 't al?
    Ik hoop blijven, al is het alleen maar om langer van je verhalen te kunnen genieten. Wat een ervaringen weer....

  • 14 September 2008 - 12:41

    Trudy:

    hoi Nienke hel leuk om weer wat over je te lezen.te gek wat je allemaal doet en meemaakt. Over dat aanbod zou ik nog maar eens goed nadenken als je het zo naar je zin hebt.hier alles weer zijn gangetje ,Lisa vindt haar nieuwe school geweldig, heeft het erg naar haar zin, casper heeft de draad ook weer opgepakt. Hans zit op dit moment met zijn broer in Dreesden en komt woensdag terug.Direct komt oma even langs en dan zal ik haar jou verhalen laten lezen. (vond je telefoontje eeeerg leuk).Nou de groetjes juf Nienke en tot schrijfs Trudy

  • 14 September 2008 - 18:34

    Oma Speet:

    Hallo Nienke ik zit naast Trudy die een briefje intikt. Ik voel me net een leerlinge van de eerste klas basisschool die leert schrijven. Maar nu ernst, ik heb genoten van jou brieven en berichten die ik net gelezen heb en vindt het fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en geniet van de mooie omgeving en de lieve mensen die je om je heen hebt. Gelukkig gaat het ook goed met je oog.Het was wel een zware beslissing gelukkig kon je het overleggen met mama.Geniet van alles en succes op school. groetjes oma

  • 26 September 2008 - 11:14

    Annechien:

    Chikááááá Como estas?? bevalt het je nog daar? Hier gaat ook alles prima! Ik ben bezig om richting guatemala te gaan! en mss kan jouri mee dus das eg helemaal super!

    Chick geniet nog lekker daar

    Kus

  • 26 September 2008 - 19:32

    Steffie:

    Hola Nienke!!

    Ahora recien leí todo tus mensajes! Que verguënza, sorry:$
    Asi que discubristes los emanadas, completo's y el piscola hahaha!
    Super entretenido leer tus historia sobre 'mi país':D
    Me alegro que te va bien con tu ojo!
    Ya "cachay" un poco el dialecto Chileno;)?
    Bueno, yo ire a Chile en Diciembre. Vas a estar ahi toda via?
    Cuidate y te deseo lo mejor para el tiempo que te falta alla!
    Un beso:D
    Ah y cuando quieres me puedes mandar un mensaje por hyves;)
    Chau chau

    P.s. Ik verwacht wel dat jou spaans straks beter is dat van mij hè, iig qua schrijven ;)?!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Talca

Chili en Argentinie

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2009

De laatste uit Chili!

20 Januari 2009

1435km van de dichtbijzijde McDonalds vandaan

18 December 2008

Mí Talca

06 November 2008

Van 0 tot 4500meter hoog en van -10 tot 40C

26 September 2008

18 september in Chili

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 61893

Voorgaande reizen:

22 Juli 2011 - 02 Oktober 2011

Van Tokyo naar Dehli in 10 weken

13 Juli 2009 - 16 Juni 2010

C-H-I-L-E

01 Januari 2007 - 31 December 2009

New York 2007-2009

10 Juni 2009 - 14 Juni 2009

Riga

06 April 2009 - 10 April 2009

Munchen

02 Juli 2008 - 07 Februari 2009

Chili en Argentinie

01 November 2006 - 05 Mei 2007

Mexico

24 Oktober 2006 - 31 Oktober 2006

ROMA

01 Juni 2006 - 30 Augustus 2006

Kroatie

Landen bezocht: